Chcę mieć piękne, białe zęby!

Dlaczego nasze zęby ciemnieją?

Piękne zęby odejmują nam lat i dodają pewności siebie. Dzięki nim uśmiech częściej gości na twarzy. Aby zadbać o ich biel, nie wystarczą jednak higiena i regularne wizyty u dentysty. Ważna jest także codzienna dieta.kolor zębów. Są to barwniki z żywności, używki jak kawa, herbata, tytoń, czy wino, bakterie, a nawet leki.

Fizjologiczna barwa zębów to wypadkowa koloru szkliwa i zębiny. Szkliwo, które chroni zębinę, to najtwardsza tkanka w naszym organizmie. Im bardziej żółte są naturalnie nasze żeby, tym więcej szkliwo ma w sobie wapnia. Na ostateczny kolor zębów mają jednak wpływ takie czynniki, jak: kolorowe pokarmy w diecie, z których szkliwo łatwo adsorbuje barwniki, metale z wody, metabolity bakterii występujących w jamie ustnej oraz przebarwienia powstające w dzieciństwie po kuracjach antybiotykowych. Nie wolno zapominać także o przebarwieniach związanych ze zmianami degeneracyjnymi i procesem starzenia się organizmu. Jest to m.in. związane z osłabieniem szkliwa i pojawieniem się coraz większych mikropęknięć, co powoduje, że barwniki znacznie szybciej penetrują do głębszych struktur zębów. Aby ograniczyć tworzenie się tych się mikropęknięć, o zęby, a szczególnie szkliwo, musisz zadbać, planując odpowiednie menu.

Jak ułożyć odpowiednią dietę?

Najważniejszym składnikiem zdrowych zębów i mocnego, niepękającego szkliwa jest wapń. A najlepszym jego źródłami są mleko, jogurt, kefir oraz sery żółte i topione. Serki i twarożki, chociaż są białe, nie zawierają wapnia. Duże jego ilości mają za to ryby, np: szprotki, sardynki. Ważne są również twarde warzywa, które pomagają czyścić zęby z osadów, nie uszkadzając szkliwa. Marchewka, kalarepka, rzodkiewki, czy też seler naciowy. Chrupane między posiłkami, są pomagają wzmocnić szkliwo.

Znacznie gorzej w tej konkurencji wypadają owoce oraz warzywa takie jak: szczaw, szpinak, boćwina oraz rabarbar. Zarówno cytrusy, jak i jabłka czy rabarbar zawierają kwasy owocowe, które wypłukują kryształki szkliwa z powierzchni zębów. Aby zapobiec niszczeniu szkliwa, najlepiej przed zjedzeniem takiej przekąski umyć zęby pastą mineralizującą.

Aby utrzymać mocne, niechłonące barwników szkliwo, należy unikać żywności z cukrem oraz pieczywa oblepiającego zęby (pieczywo ryżowe, chrupki kukurydziane, chlebek chrupki „włóknisty”). Skrobia znajdująca się w tych produktach rozkładana jest przez bakterie znajdujące się na płytce nazębnej do niszczących szkliwo kwasów organicznych.

Warto też, w razie potrzeby, o uzupełnienie diety jej suplementami. Jeżeli np. nie jesteśmy w stanie dostarczyć do organizmu wystarczających ilości wapnia, podajmy go w tabletkach.

Zaś preparaty zawierające witaminy dla dzieci między innymi wzmacniają zęby najmłodszych i pomagają chronić je przed szkodliwymi czynnikami.

Warto zadbać o piękny uśmiech zanim będzie za późno!

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *